Rochas to francuska marka oferująca z perfumy i ubrania. Firmę założył w 1925 roku Marcel Rochas. Marcel (Louis Jules) urodził się 1902 roku w Paryżu. Marcel stworzył swój dom mody w 1925 roku wraz z pierwszą żoną, Yvonne Coutanceau, przy ulicy rue du Faubourg Saint Honore, niedaleko Place Beauvau. Dom Marcela Rochasa ma motto „elegancja, prostota, młodość". W 1929 roku ożenił się z włoską artystką Rina Rosselli, dzięki której stał się bywalcem paryskich kręgów artystycznych. W czerwcu 1933 roku dom mody został przeniesiony na aleję Matignon, w urządzoną bardzo nowoczesnym stylu. Pozostanie pod tym adresem do 1955 roku.
WięcejNa początku 1940 roku poznał swoją trzecią i ostatnią żonę Helene Rochas , który staje się jego muzą. Poświęcił jej najbardziej znane perfumy marki, Femme, stworzone przez Edmonda Roudnitska i wydane w 1944 roku. Perfumy zapakowano w różowe pudełko z czarną koronką. Od początku lat 40-tych XX wieku, trend mody powraca do typowych walorów kobiecości. Firma prezentuje niektóre z najsilniejszych atutów stylu Rochas; czarne koronki Chantilly, tiule i oczywiście charakterystyczne dla kreatora uwypuklenie w kreacjach kobiecych kształtów.
Przewidując potrzeby współczesnych kobiet w początkach i połowie XX wieku, Rochas jako pierwszy zaprojektował płaszcze o długości dwie/trzecie i trzy/czwarte i spódnice z kieszeniami. Stworzył także sukienkę „syrena", która nadal inspiruje projektantów kobiecych strojów.
Zapachy RochasFirma rozszerzyła swoją ofertę o perfumy, począwszy od trzech perfum, Avenue Matignon, Air Jeune i Audace, w 1934 roku. Perfumy zostały wycofane z rynku w czasie II wojny światowej, ale najbardziej znany zapach firmy, classic Femme, został wydany w 1943 roku i pozostaje odwiecznym bestsellerem. Rochas prekursorsko wprowadził szminki i pończochy do sprzedaży krzyżowej jako dodatki do perfum Femme. Pierwszy zapach męski, Mustache, został wprowadzony na rynek w 1949 roku.
Dział zapachów i kosmetyków firmy okazał się ogromnym sukcesem. Marcel Rochas zamknął dział haute couture w roku 1953, przed śmiercią w 1955 roku.
Główną branżą marki stały się perfumy. Młoda żona projektanta, Helene, która miała zaledwie 30 lat w chwili jego śmierci przejęła stery. Przemieniła dom mody Rochas w firmę wartą wiele milionów dolarów, zanim ją sprzedała w 1971 roku.
Firma zmieniła właściciela kilka razy pod koniec XX wieku. Helene Rochas powróciła nawet jako konsultant w latach 1984-1989. Proctor i Gamble przejął firmę w 2003 roku. Nowy właściciel ponownie założył dział mody pod kierunkiem Oliviera Theyskensa. Potem nastąpiła dwuletnia przerwa z modą. Firma rozpoczęła działalność po raz kolejny w 2008 roku pod kierownictwem jej obecnego dyrektora kreatywnego Marco Zanini.
Perfumy pozostają najważniejszym produktem marki Rochas, a Rochas od roku 2008 używa własnego perfumiarza, Jean Michela Durieza. Rochas sygnował swoją marką do tej pory 53 rodzaje zapachów. Powstawały one w latach 1936 do 2017.