Witamy w zupełnie nowej części naszej sagi o perfumach – Psychologia perfum. Takie podejście nigdy nie istniało w świecie perfum, chociaż psychologia w niektórych obszarach zajmuje się węchem. To, czego możesz się spodziewać, to wyprawa na niezbadane wody metafizycznego i metaforycznego połączenia psychologii i perfumerii. Dlatego naszym głównym celem jest uczynienie niewerbalnego, nieuchwytnego świata zapachów bardziej przejrzystym, namacalnym, aby dać użytkownikom narzędzie, język (nazwijmy to perfumami esperanto) lub podstawę, dzięki którym rozmowa i myślenie o perfumach będą bardziej przejrzyste, jakościowe i przyjemne.
Jak z każdą nową rzeczą, psychologia perfum będzie musiała poradzić sobie z tymi wszystkimi „dziecięcymi chorobami”, ale z czasem zostaną one naprawione dzięki pracy ludzi, którzy zajmują się perfumami, a także dzięki Twoim sugestiom. Perfumy są subiektywne, abstrakcyjne i w naszej cywilizacji terminologia opisująca jakość perfum nie jest w pełni rozwinięta. Z tego powodu używamy dowolnych opisów, a najczęściej stosowanymi zwrotami są te używane w muzyce. Dlatego substancje zapachowe, które można nazwać i postrzegać jako całość, nazywane są nutami zapachowymi, ich kombinacjami akordów zapachowych i całym dziełem, kompozycją zapachową. Podczas naszych rozmów z fachowcami o niezdolności ludzi z branży perfumeryjnej do precyzyjnego i dokładnego formułowania swoich przemyśleń na temat perfum, dowiedzieliśmy się, że właśnie dlatego posługują się różnymi metaforami, takimi jak perfumy okrągłe, perfumy kanciaste, brudne, zwierzęce.
„Granice naszego języka są granicami naszego świata.” Ludwig Wittgenstein
Terminologia zabarwia nasz świat, a nasz świat tworzy terminologię. Tak jak Inuici mają 40 słów na określenie śniegu, a my mamy tylko jedno, tak można je zastosować do perfum. Jest tak wiele rzeczy, na które mamy tylko jedno lub nawet jedno słowo. Ten artukuł będzie próbować, jak powiedział Wittgenstein, poszerzyć granice świata perfum i naszego postrzegania go. Nie mamy żadnych pretensji, a jedynie cel, aby pomóc ludziom dowiedzieć się więcej o zapachach, dobrze się bawić i wzbogacić ich wyobrażenie o wspólnej pasji, perfumach.
Czego można oczekiwać od przedmiotu Psychologia perfum? Na początek dowiesz się, jak analizować perfumy przez pryzmat psychologii, jak rozdzielać je na określone typy, podobne do typów osobowości. Będziemy pisać o dysfunkcjonalności w perfumach, można nawet powiedzieć o perfumerii, a także o kryminalistyce perfum, diagnostyce, profilowaniu. Odkryjesz powiązania między światem perfum a światem psychiki, o istnieniu którego nawet nie wiedziałeś, a to wzbogaci sposób, w jaki patrzysz na perfumy i ludzi. Zaczniemy od początku psychoanalizy, aby zbudować fundament pod analizę perfum, która nigdy wcześniej nie istniała.
Budowa perfum
Mówiąc o strukturze perfum, najczęściej używa się wizualizacji piramidalnej , która służy do powiedzenia z czego wykonane są zapachy i czego możemy się po nich spodziewać. Mianowicie sam wierzchołek piramidy, tak zwane nuty górne, to te części zapachu, które mają najwyższy stopień lotności, czyli szybkość parowania. Dalej następuje środkowa część piramidy, tak zwane nuty środkowe lub serca, a na samym końcu, co sprawia, że perfumy są tym, czym są, są nuty bazowe lub dolne. To te, które trwają najdłużej, najwolniej odparowują i utrwalają perfumy na skórze.
Tak jak zgodnie z teorią Freuda każda osoba posiada poziomy, czyli instancje osobowości, w świecie perfum dzielą się one na trzy. Chociaż każda z tych jednostek osobowości ma swoje cechy charakterystyczne, sposoby funkcjonowania, dynamizm i mechanizmy, są tak splecione, współzależne i powiązane, że bardzo trudno, jeśli nie niemożliwe, jest zmierzenie ich wpływu na wszystkie ludzkie zachowania. To samo dotyczy perfum, chociaż w zasadzie nuty bazowe, środkowe i górne mogą być oddzielone, są one ze sobą tak blisko związane, bo przecież muszą współpracować, że nie można zmierzyć dokładnego wkładu każdej części perfum w ogólny wizerunek perfum.
Id jest podstawowym składnikiem osobowości i zgodnie z metaforą odpowiada mu baza perfum. Id składa się z tych wszystkich odziedziczonych biologicznie, krwiożerczych rzeczy i instynktów. Podobnie jak id, bazę zapachów tworzą ciemne, ciężkie nuty zapachowe, czasem zwierzęce, jak ludzkie instynkty (cywet, piżmo, ambra), czasem erotyczne (wanilia, paczula), ale to one stanowią podstawę każdego zapachu, tak jak id stanowi podstawę ludzkiej psychiki. Są to siły, które są powstrzymywane i kierowane, sublimowane przez inne instancje osobowości, podczas gdy w bazie perfum są powstrzymywane i kierowane przez środkowe i górne nuty, podczas gdy nuty bazowe z kolei dodają im energii i siły. Ponieważ nuty bazowe są na początku bardzo nieprzyjemne i agresywne (tak jak impulsy z Id), perfumiarze znaleźli sposób na ukrycie tych ciemnych, ożywionych nut. Schowali je pod lekkimi nutami cytrusowymi, które wystarczają, by zniwelować tę nieprzyjemną schizmę.
System osobowości, który pasuje do jasnych, górnych nut, to super-ego. Jest wewnętrznym reprezentantem naszych idealnych wartości, a jego osobliwością jest dążenie do perfekcji. Główną funkcją superego jest blokowanie nieprzyjemnych popędów z id, tak jak główną funkcją nut górnych jest blokowanie nieprzyjemnych zapachów nut bazowych. Trzecią instancją osobowości jest Ego i pasuje do środka, nut serca perfum. Tak jak Ego w zespole osobowości pośredniczy między id a Superego, tak samo środkowe nuty (głównie kwiatowe) pośredniczą między nutami górnymi i bazowymi. Ego kieruje się zasadą rzeczywistości, podobnie jak środkowe nuty zapachu. Pomiędzy dolnymi nutami, które mają zbyt silne pożądanie, które jest synonimem pragnień, a doskonałymi, pięknymi górnymi nutami, środkowe nuty to te, które sprawiają, że perfumy są realistyczne, użyteczne, znaczące w kontekście obiektywnej rzeczywistości.
Podsumowując. Id dodaje energii i siły osobowości, podobnie jak nuty bazowe perfum. Superego upiększa, podobnie jak nuty górne dotyczące ogólnego wizerunku perfum, a Ego pośredniczy między id a superego, podobnie jak nuty środkowe pośredniczą (modyfikują) między nutami górnymi i bazowymi. A jak to wszystko ma się do tego , jak dobieramy perfumy, mając na uwadze, która część naszej psychiki jest najbardziej dominująca? Cóż, ludzie, którzy mają wysoko rozwinięte superego, wybiorą perfumy, które są „czyste”, „świetliste”. Będą naturalnie skłaniać się ku zapachom, które są głównie cytrusowe, aldehydowe, świeże zielone. W przeciwieństwie do nich osoby z nieokiełznanym id, kierujące się głównie instynktami i potrzebami, wybiorą perfumy zwierzęce, afrodyzjaki bogate w nuty animalistyczne, wanilię, bursztyn itp. Człowiek z mocnym ego, które ma tendencję do równoważenia wiadomości zarówno od id, jak i superego, wybierze perfumy, w których dominują środkowe, moderujące nuty, takie jak kwiaty i przyprawy. Oczywiście skłaniamy się ku rzeczom, które są do nas podobne, ale intrygują nas przeciwieństwa. Więc ktoś, kto jest przytłoczony silnymi pragnieniami i pierwotnymi pulsacjami, często odczuwa potrzebę oczyszczenia, detoksykacji i odprężenia od nich w postaci jakiejś przyjemnej, łatwej w noszeniu skrzącej wody toaletowej.