Psychologia perfum– Jak postrzegamy perfumy?

flakon perfum
Czym są perfumy? Perfumy to mieszanka pachnących materiałów, które postrzegamy jako jednolity kompleks. Oprócz tego, że perfumy muszą spełniać pewną tożsamość estetyczną, muszą też spełniać pewne wymagania techniczne: trwałość, rozpoznawalność, projekcja. Zapachy można postrzegać na wiele sposobów: chemicznie, artystycznie, społecznie czy kulturowo, ale w tym tekście podejdziemy do tego z psychologicznego punktu widzenia i bardzo konkretnie, metaforycznie. Witamy w drugiej części naszej psychologii perfum.

Zapachy, podobnie jak człowieka, można postrzegać pojedynczo, przez poszczególne części lub jako całość ze wszystkimi częściami. Ale jednocześnie jest to coś więcej niż suma jego części. I to właśnie nadaje perfumom tożsamość, czyni je wyjątkowymi, bo chociaż znamy cały składnik, nie potrafimy sobie wyobrazić, jak będą pachniały. Tak jak u ludzi, znamy wszystkie ich cechy osobowości, ale jak je będziemy postrzegać i jak zareagują w kontakcie z nami, to jest coś zupełnie innego.

Kiedy czujemy perfumy, mamy tendencję do spostrzegania, że ​​mistrz perfumiarstwa chciał, abyśmy poczuli. Czy to kompleks, który ma specyficzny zapach bez silnych pojedynczych nut (Estee Lauder White Linen, Chanel nr 5) lub części z kwiatowymi, gourmandowymi, pikantnymi akordami (Guerlain Black Perfecto, Etat Libre d’Orange Jasmin et Cigarette) lub kompozycje soliflorowe czy kompozycje z jedną nutą dominującą (Givenchy Pi, Reminiscence Heliotrope). Jednak prawda jest zupełnie inna.

W zrozumieniu sposobu, w jaki doświadczamy perfum, może pomóc ilustracja świadomego i nieświadomego umysłu, którą Sigmund Freud wykorzystał w swojej psychoanalizie. Freud przedstawił umysł, życie psychiczne i osobowość jako górę lodową unoszącą się w wodzie, której tylko niewielka część znajduje się nad wodą (poziom świadomości), podczas gdy największa, ogromna część znajduje się pod wodą. Część nad wodą jest świadomą częścią naszej osobowości, podczas gdy część zanurzona jest nieświadomą częścią naszej osobowości. Postrzegamy naszą świadomością, podczas gdy nieświadoma część znajduje się pod powierzchnią świadomości i jest trudna, jeśli nie niemożliwa do osiągnięcia i tylko za pomocą specjalnych metod.

Podobnie jak mężczyzna, perfumy również składają się z części świadomej i nieświadomej. Część świadoma, część „nad wodą” jest tą, którą czujemy, niezależnie od tego, czy mówimy o nutach zapachowych, akordach czy ogólnej kompozycji. Nieświadoma część, której nie możemy zobaczyć, która leży pod wodą pod świadomością to wszystkie te chemikalia zapachowe, które tworzą perfumy i są znane tylko producentom zapachów. Części tworzące formułę perfum. Możemy to najlepiej zrozumieć na przykładzie figowej nuty zapachowej często używanej w kompozycjach. Wszyscy wiemy, jak pachnie figa, ale z jej owoców nie da się wydobyć zapachu jak cytryny. Dlatego wszyscy producenci perfum stosują mieszankę substancji, takich jak gamma octalakton, iso e super, stemon, hedion, aby uzyskać rozpoznawalny zapach fig.

Kiedy czujemy perfumy z dominującą nutą figową, jak Diptyque Philosykos, dostrzegamy tylko świadomą część, tę nad wodą, nutę zapachową fig. Białe kłamstwa pod spodem to wszystkie te substancje, o których wspomnieliśmy wcześniej. Tworzą wielką, masywną górę lodową pod świadomością. Tak jak psychoanaliza korzysta z pewnych technik, aby dotrzeć do elementów nieświadomości, perfumiarze stosują metody, które uświadamiają nieświadome części perfum – poprzez analizę chemiczną, chromatografię gazową i spektrometr mas lub poprzez ćwiczenie percepcji węchowej. Więc następnym razem, gdy poczujesz zapach perfum, nie zapominaj, że to, co wąchasz, to tylko niewielka część kompozycji. Mamy nadzieję, że doda Ci to nowego zaufania i podziwu umiejętności perfumiarzy, ponieważ aby zdobyć wiedzę potrzebną do stworzenia perfum nie tylko oryginalnych, ale również spełniających wszystkie kryteria i właściwości chemiczne i artystyczne, potrzebne są lata nauki i eksperymentowania. Nie zapominaj też, że to, co postrzegasz, jest tylko niewielką częścią tego, kim jesteś, tego, co tworzy twoją osobowość. Mamy nadzieję, że uświadamiając to sobie, docenicie siebie i innych oraz twórcę, kimkolwiek jest (bóg, natura, coś innego) bardziej niż dotychczas. Złożoność zapachów, podobnie jak ludzka psychika, jest ogromna i pozostanie przedmiotem medytacji i inspiracji do końca czasów.