Kiedy spojrzysz na historię i kulturę perfum, aromaty różane i jaśminowe, uważane za kobiece, zawsze były popularne wśród mężczyzn na Bliskim Wschodzie i nie mają klasyfikacji pod względem płci. Oud, który na Zachodzie jest często uważany za męski, był spalany nad koksownikami, aby perfumować kobiety przed intymnością.
Perfumy to sztuka, a sztuka jest dla każdego. Rozróżnienie męskość/kobiecość ma charakter ekonomiczny, a nie twórczy. Do niedawna duże europejskie i amerykańskie firmy perfumeryjne sprzedawały zapachy, określając płeć. Zazwyczaj piżmowe, tytoniowe i drzewne wody kolońskie są przeznaczone dla mężczyzn, a te owocowe, kwiatowe i waniliowe dla kobiet. Podczas jednej z rozmów znany mistrz perfumiarstwa Jean Claude Ellena zaprosił mężczyzn do używania perfum, które są kobiece i vice versa. Przyznał, że nigdy nie używa sformułowania uniseks, tylko woli określać to jako dzielenie się zapachem.
Pierwszyą esencją, która była sprzedawana jako produkt neutralny pod względem płci, był CK One.
Tuż po tym, jak Calvin Klein go wydał, nastąpił przełom zarówno pod względem perfum, jak i wizerunku. Całkowicie zredefiniował postrzeganie płci na rynku zachodnim, określając się jako nowy zapach dla mężczyzny lub kobiety. Androgyniczne modelki pojawiły się w kampanii reklamowej, nie wymieniono żadnych nut i był to pierwszy raz, kiedy perfumy zostały sprzedane w sklepach płytowych. Ich czysty cytrusowo-piżmowy charakter jest nadal tak nowoczesny i świeży, prawie trzydzieści lat później. Od czasu premiery CK One Calvin Klein stał się jednym z najlepiej sprzedających się perfum w historii, osiągając sprzedaż przekraczającą 1 miliard dolarów.
Ekskluzywny, odważny i piękny Parfums de Marly Nisean to ambrowy eliksir z podziałem na płeć, który marka sprzedaje mężczyznom, ale jest on noszony w równym stopniu przez kobiety. Jest słodki i zarazem pikantny z żywicznym labdanum i złotymi nitkami szafranu. Paczula i przydymione drewno tworzą gęstą, głęboką bazę w tym ciepłym i wszechstronnym zapachu o uniwersalnym uroku. Musc Ravageur (co oznacza niszczycielskie piżmo) to jedne z najbardziej zmysłowych perfum Frederic Malle, a marka reklamuje je jako płynne pod względem płci. Co zaskakujące, nie ma w nim absolutnie żadnego piżma, co potwierdza słynny perfumiarz Maurice Roucel, który skomponował Musc Ravageur. To seksowna ambrowa kompozycja z poduszkowymi nutami wanilii i słodkich przypraw. Z 9,1 milionami wyświetleń na TikTok, jest gorąco wśród milenialsów i pokolenia Z, którzy opowiadają o jej mrocznym i tajemniczym klimacie. Popularna męska woda toaletowa Paco Rabanne 1 Million jest wielkim hitem wśród mężczyzn, odkąd została wprowadzona na rynek w 2008 roku. Pomimo tego, że stworzono i reklamowano ją jako zapach dla mężczyzn, odniosła sukces wśród wielu innych grup, które kochają ją za świeżą, słodką, ciepłą i drzewno-bursztynową woń.
Niszowy dom By Kilian jest znany ze swoich odważnych perfum, a kiedy Back to Black został wprowadzony na rynek, jego mottem było, że stanowi afrodyzjak. Back to Black łączy mocny jasny tytoń z polerowanym miodowo-waniliowym wykończeniem. Ciągle zmieniający się zapach przechodzi od dymnego tytoniu do owocowej wiśni, a następnie do drzewnego tonu z ciepłem bursztynu. Wciągający i oryginalny jest dobrą alternatywą dla tych, którzy chcą wyróżnić się w tłumie. Wizerunek Marlboro Man w reklamach papierosów zainspirował Le Labo Santal 33, który stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych aromatów o płynnej płci w ostatnich latach. Nazwa zapachu pochodzi od faktu, że znajdują się w nim 33 różne składniki, ze skórą, piżmem, kardamonem, irysem i fiołkiem. Jak pachnie ta bogata i wielowarstwowa mieszanka? Otóż pewien redaktor ze znanego amerykańskiego czasopisma powiedział, że jak wszyscy i wszystko, co bardzo nam się spodobało.
Teraz gdy zasugerowaliśmy perfumy, które mają uniwersalny urok, zawsze noś te, które po prostu kochasz, bez względu na to, jakie marki je etykietują.