Urodziła się w Turynie we Włoszech w 1883 roku jako Maria Adeland Nielli. Ale jej rodzina nie została w Turynie. Dwukrotnie przeprowadzała się – pierwszy raz do Florencji, a drugi do Monte Carlo.
Chociaż nie pochodzi z bogatej rodziny, mała Maria ma wyrafinowane wyczucie stylu i doboru dodatków. Bardzo lubi piękne sukienki i schludne torby, które noszą dorosłe kobiety.
Nieszczęście spotkało rodzinę, gdy Maria miała zaledwie 14 lat – zmarł jej ojciec, pozostawiając rodzinę bez męskiego wsparcia. Jakoś trzy kobiety muszą zarabiać na życie i radzić sobie z trudnościami życia.
Talent i wysiłek
Maria zaczęła uczyć się zawodu u szwaczki i przez jakiś czas pracowała z siostrą i matką w pasmanterii. Wkrótce znalazła pracę w domu mody, gdzie początkowo szyła tylko guziki i obszycia. Pracowita i oddana, stara się tam udowodnić swoją pasję do tworzenia ubrań. Często zdarza się, że pracuje aż do wyczerpania. Rezultaty nie są jednak spóźnione – obecnie dorosła Maria jest głównym projektantem mody, a w wieku 22 lat została dyrektorem artystycznym całego studia.
O jej talencie jest głośno i wiele kobiet zaczyna szukać jej usług
W 1904 roku wyszła za mąż za włoskiego jubilera i kompozytora, od którego wzięła nazwisko Ricci, z którego jest znana na całym świecie. Z ich małżeństwa urodził się chłopiec, którego nazwali Robertem. Jest równie kreatywny jak jego matka, ale jego żywiołem jest zarządzanie i biznes perfumeryjny.
Nina Ricci i duch Paryża
Kiedy mąż Marii zmarł w 1931 roku, jej syn poradził jej, aby otworzyła własny dom mody. Jego słowa spełniły się i w następnym roku w romantycznym Paryżu otworzył swoje podwoje dom mody „Nina Ricci”.
Maria ponownie zawdzięcza swój przydomek „Nina” synowi. Jako dziecko zwracał się do niej „ninja”, więc postanowiła przedstawić się szerokiej publiczności jako Nina Ricci.
Początkowo marka zajmowała się produkcją odzieży wizytowej dla kobiet. Robert przejmuje księgowość i zarządzanie, a jego mama tworzy modele.
Po drugiej wojnie światowej świat kobiet zmienił się dramatycznie. Wielu mężczyzn traci życie na froncie. Kobiety zaczynają zajmować się dużą częścią czynności, które wcześniej wykonywali tylko ich mężowie i całkiem logicznie – spódnice i sukienki nie zawsze nadają się do określonej czynności.
Przed branżą modową stoi trudne zadanie przywrócenia paniom wyrafinowania. Robert Riccie po raz kolejny interweniuje z kreatywnym pomysłem: 40 znanych projektantów z pomocą Izby Handlowej organizuje wielki pokaz mody w Luwrze. Występ wywołał furorę wśród publiczności, a kolekcja wyruszyła w trasę po Europie.
Odtąd dom mody Nina Ricci cieszy się tylko sukcesem i wzrostem. Nina Ricci sama przeszła na emeryturę, gdy miała 70 lat. Jej syn Robert zajmował się zarządzaniem i perfumami aż do śmierci, która również stała się częścią firmy.
Perfumy Nina Ricci
Nina Riccie opracowała swój pierwszy zapach w 1946 roku i nazwała go Coeur Joie. To dopiero pierwszy krok w kierunku rozwoju nowej ery w świecie sztuki perfumeryjnej.
Dwa lata później na rynku pojawił się L’Air Du Temps, który stał się emblematyczny dzięki oryginalnej butelce – na zakrętce wzorowano się na przepięknej szklanej gołębicy. Za projekt odpowiadają jej syn Robert i francuski jubiler Marc Lalique. Ten zapach ostatecznie stawia Ninę Ricci wśród najbardziej poszukiwanych marek perfum.
Produkowane są zarówno perfumy damskie, jak i męskie, które szybko stają się oznaką mody i dobrego smaku.
Nina Ricci należy do pięciu wiodących branż modowych na świecie i nie jest tajemnicą, że oprócz talentu i wytrwałości Marii, dużą rolę w tym odgrywa jej syn Robert. Nie jest to więc tylko historia ze świata mody, ale taka, która podtrzymuje ciężką pracę i spójność.