Najważniejsze różnice między perfumami designerskimi (głównymi) i artystycznymi (niszowymi)

markowe perfumy
Perfumy niszowe (nazwa sztuczna) są pod wieloma cechami podobne do perfum, które powstały lata temu, zanim wszystko zostało uprzemysłowione, dopasowane i kontrolowane przez wytyczne i procesy. Za ich pośrednictwem można poczuć ducha dawnych dzieł perfumeryjnych. Ducha, który już dawno opuścił zwykłe perfumy, które możemy znaleźć w sklepach takich jak Sephora czy Douglas.

Copernicus Twist (Zwrot Kopernika) w przemyśle perfumeryjnym miał miejsce w latach 80., kiedy uwaga przeniosła się z perfum na rynek. Opinię publiczną kształtowały już nie nowe, inspirujące i innowacyjne zapachy, ale potrzeby rynku. Dodajmy do tego niewiarygodne skupienie się na butelkach perfum, które stały się równie ważne jak zapachy, a czasem nawet ważniejsze niż esencja w nich zawarta, z ceną, która stanowi 80% całkowitej ceny perfum, a otrzymasz złożony i splątany obraz dzisiejszego przemysłu perfumeryjnego.

Bardzo trudno jest dziś i to bardziej niż kiedykolwiek, nakreślić wyraźną granicę między perfumami głównego nurtu a niszowymi, ponieważ wielu gigantów perfumeryjnych, takich jak LVMH, kupuje marki artystyczne, na przykład Maison Francis Kurkdjian, a perfumy niszowe, takie jak L’Artisan, umieszczają swoje towary w sklepach Sephora. Przedstawimy jednak kilka kategorii, dzięki którym można dostrzec różnicę między perfumami niszowymi a mainstreamowymi.

Yves Saint Laurent Black Opium

Dostępność

W przeciwieństwie do perfum głównego nurtu, takich jak Versace, Armani, Yves Saint Laurent i podobnych, które można znaleźć w każdej perfumerii, zapachy niszowe można kupić lub przetestować głównie w sklepach, które nie są częścią gigantycznej sieci butików. Są to w większości mniejsze, luksusowe sklepy, które różnią się od hałaśliwych i zatłoczonych perfumerii i dają inne, bardziej osobiste doświadczenia z degustacją i zakupami. Przykłady: Quality Missala w Warszawie, Gdańsku, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu, Tigerandbear w Krakowie, czy Lulula…

Prezentacja

Wraz z markowymi perfumami dostajemy wszystkie duże dodatki i niezwykłe flakony. Punkt ciężkości zostaje przeniesiony z perfum na opakowanie, które przykuwa uwagę ludzi oszalałych napływem informacji nadchodzących ze wszystkich stron, telewizji, billboardu, telefonów komórkowych. Domy niszowe nie reklamują się w ten sposób, pozwalają produktowi mówić za siebie. Perfumy artystyczne są w większości pakowane w proste i eleganckie flakony, a nacisk kładziony jest na jakość składników. Daleko od tego niektóre z tych marek nie mają luksusowych opakowań (przypomnij sobie drewniane pudełka Amouage czy Roja Dove). Ale, jak twierdzą właściciele, uwaga skupia się i zawsze będzie na esencji i samym perfumowaniu.

Perfumiarz

Perfumy niszowe skupiają się na producencie perfum. W świecie perfum artystycznych bardzo ważne jest, kto stoi za konkretnymi zapachami. Nosy perfum to gwiazdy, a nie marki, jak to ma miejsce w przypadku perfum głównego nurtu. Kiedy ludzie kupują kompozycje marek takich jak Gucci czy Burberry, nie obchodzi ich, kto wyprodukował te konkretne perfumy. Nie ma kultu jednostki, tylko jeśli esencja i jej urok dają się lubić. W przypadku perfum niszowych chodzi o artystę. Tak jak ważne jest, aby wiedzieć, czy autorem pewnej rzeźby jest Michelangelo, więc ważne jest, aby wiedzieć, czy aromat został stworzony przez Jean Claude Ellenę czy Oliviera Polge.

Proces wytwarzania perfum

Prawdopodobnie najważniejsze kryteria, według których można odróżnić perfumy designerskie i artystyczne. Tworząc perfumy niszowe, ich twórca kieruje się wizją i pomysłem na perfumy wykorzystujące wysoki procent naturalnych składników najwyższej jakości. Celem jest stworzenie perfum, które reprezentują emocje, myśl lub tęsknotę, które twórca chciał uchwycić w butelce. W przeciwieństwie do tego, w branży mainstreamowej chodzi o modę, trendy, gust publiczności i masową sympatię.

Cena

Ponieważ zapachy artystyczne (w większości) wykorzystują naturalne i wysokiej jakości olejki eteryczne, a seria perfum jest ograniczona, cena jest wyższa niż w przypadku markowych perfum głównego nurtu. Ale niekoniecznie. Perfumy takie jak Guerlain czy Chanel mają podobny przedział cenowy jak większość perfum niszowych, chociaż są takie, które kosztują więcej. W tym przypadku można wymienić kreacje Amouage, Clive Christian i Roja Dove.

Wszystkie te rozróżnienia mogą oznaczać wszystko i nic. Jeśli perfumy są niszowe, niekoniecznie oznacza to, że są lepsze niż te z głównego nurtu. Wiele razy powąchane perfumy niszowe nie uzasadniały swojej ceny żadną normą, natomiast można łatwo znaleźć wśród komercyjnych perfum takie, które potrafią zadziwić i zachwycić swoją oryginalnością i jakością. Czasem jednak, gdy chcemy znaleźć kompozycje z najwyższej półki, nietuzinkowe i wyjątkowe, które niewiele osób będzie posiadało, możemy skupić się na perfumach niszowych. I zamiast chodzić do popularnych sklepów sieciowych, odwiedźmy te mniejsze i bardziej ekskluzywne butiki.