Inspirująca opowieść o Coco Chanel

atrybuty marki Coco Chanel
Legendarna kobieta, która dokonała nie jednej, ale dwóch rewolucji mody Coco Chanel to niewątpliwie jedna z najpopularniejszych luksusowych marek mody i perfum.

Legendarna projektantka Coco Chanel stworzyła jeden z najbardziej kultowych trendów w modzie i perfumerii: klasyczną pikowaną skórzaną torebkę z łańcuchami, garnitury damskie, dwukolorowe buty i oczywiście, najsłynniejsze perfumy wszech czasów, Chanel N ° 5.

Oto kilka fascynujących (i mniej znanych) faktów dotyczących marki odzieżowej Chanel i jej założycielki, Gabrielle (Coco) Chanel:

Dzieciństwo Coco Chanel

Jedna z najbardziej znanych projektantek mody, Coco Chanel, miała długie i dość fascynujące życie. Urodziła się 19 sierpnia 1883 r. w Saumur we Francji, jako Gabrielle Bonheur Chanel.

Niewiele osób wie, że dzieciństwo Coco było naznaczone ubóstwem i nędzą. Gdy miała zaledwie 12 lat, jej matka (kobieta z pralni) zmarła, a ona została wysłana do klasztoru w Aubazine (środkowa Francja). To był trudny czas dla małej dziewczynki, ale właśnie tam zakonnice w klasztorze nauczyły ją szyć.

Jak narodziła się marka Coco Chanel

Wiele osób zaskoczy to, że dom mody Chanel zaczął jako … sklep z kapeluszami. Coco Chanel nigdy nie ukrywała faktu, że wykorzystała swoich licznych kochanków jako odskocznię do stworzenia i rozwoju swojej marki.

W 1908 roku Coco stała się kochanką Etienne’a Balsana, bogatego byłego oficera wojskowego. Młoda Coco (tylko 23 lata) zamieszkała ze swoim kochankiem i spędziła kolejne 3 lata w swoim zamku. Tam, z nudów, zaczęła projektować i tworzyć kapelusze. To był jej pierwszy krok w świecie mody!

 W 1909 roku została kochanką Artura Edwarda „Boy” Capela, bliskiego przyjaciela jej poprzedniego kochanka. Pierwszy sklep Chanel (sklep modniarski) został otwarty w 1910 roku i mieścił się na parterze paryskiego mieszkania Arthur Capel, gdzie również mieszkała jako jego kochanka. To fascynujący fakt, że pozostała kochanką Artura przez dziewięć lat, nawet po ślubie!

W 1913 roku Chanel otworzyła swój pierwszy butik (również finansowany przez Arthura Capela). Oferował luksusowe ubrania codzienne z jerseyu i trykotu. To była rewolucja w modzie damskiej, ponieważ te tkaniny były wcześniej używane tylko do męskiej bielizny. Dzięki doskonałej lokalizacji przy modnej ulicy jej butik szybko stał się sukcesem. Jej siostra i ciotka były pierwszymi modelami Chanel. Ich zadaniem było ubierać się w ubrania Chanel i „reklamować” je, nosząc je podczas spaceru po mieście.

Kilka lat później, w 1916 roku, marka odniosła już taki sukces, że Chanel zdołała spłacić jej głównego sponsora, który w nią zainwestował.

Chanel No 5

Historia Chanel nr 5

Chanel nr 5 jest niewątpliwie królową wszystkich perfum. Zapach jest tak symboliczny, że nawet ludzie, którzy nie znają się na perfumach, natychmiast to rozpoznają. „Perfumy damskie o kobiecym zapachu” zostały wprowadzone na rynek w 1921 roku i są dziś najlepiej sprzedającymi się perfumami wszechczasów. Oszacowano, że butelka Chanel nr 5 jest kupowana co 30 sekund!

Za nazwą perfum kryje się fascynująca historia nr 5. Kiedy Coco Chanel zaprosiła perfumiarza Ernesta Beaux do wymyślenia receptury na swój pierwszy zapach, zaprezentował jej 5 próbek do wyboru. Zapach w piątym naczyniu zdobył jej serce, stąd nazwa perfum, nr 5.

Co więcej, 5 to także jej ulubiona liczba, która wiąże się także z datą wprowadzenia perfum, 5 maja 1921 roku (piątego dnia piątego miesiąca).

Formuła Chanel nr 5 (z udziałem jaśminu, ylang-ylang, róży majowej, drzewa sandałowego i aldehydów) była rewolucyjna. Przed Chanelem nr 5 nuty w perfumach dla kobiet były jednostronne. Szacowne kobiety nosiły perfumy pachnące jak osobne kwiaty (na przykład róża), a kurtyzany nosiły bardziej zmysłowe zapachy, takie jak piżmo i jaśmin. Ale wtedy pojawił się Chanel No 5, który łączył zmysłowość i czystość, rozdzierając na części pozycję perfum jako wskazującą na pozycję społeczną. Teraz zarówno pobożne żony, jak i uwodzicielskie kochanki nosiły te same perfumy – Chanel No 5!

Jeden z pierwszych perfum, które mieszały naturalne i sztuczne perfumy, Chanel nr 5 był numerem 1 najczęściej kupowanym prezentem od żołnierzy amerykańskich do swoich żon, czyniąc Chanel No 5 międzynarodowym szałem.

Mniej znany jest fakt, że Coco Chanel otrzymywała tylko 10% zysku od sprzedaży Chanel No 5, ponieważ były produkowane w Parfums Chanel, gdzie dwóch żydowskich braci posiadało 90% firmy. Rok później, kiedy perfumy stały się międzynarodowym sukcesem, złożyła roszczenia o pełne posiadanie Chanel No 5. Właściciele firmy musieli zatrudnić pełnoetatowego prawnika, aby poprowadził tylko roszczenia Coco Chanel. W końcu doszli do porozumienia. W czasie wojny otrzymała 2% zysku od sprzedaży Chanel No. 5 na całym świecie. Dodatkowo, Pierre Wertheimer (jeden z właścicieli Parfums Chanel) przez resztę życia płacił WSZYSTKIE osobiste wydatki Chanel.
Dwa składniki No 5 (jaśmin Grasse i majowa róża) są bardzo rzadkimi składnikami perfum. Marka rozwija do dzisiaj pola jaśminu i róży gwarantujące ich przetrwanie (z pomocą lokalnych hodowców).

Założenie Société des Parfums CHANEL

Po otwarciu butików i wprowadzeniu pierwszego zapachu, nadszedł czas, aby Chanel wprowadził na rynek drugi charakterystyczny zapach, mianowicie Chanel nr 22 . Został uruchomiony w 1922 roku, stąd jego nazwa. Kilka lat później, w 1924 roku, Chanel wypuściła swoją pierwszą linię do makijażu, zmieniając na zawsze świat luksusowego makijażu. Ekskluzywna kolekcja makijażu obejmowała produkty do ust i produkty do twarzy, a jej sukces doprowadził do powstania „Société des Parfums CHANEL”, działu marki odpowiedzialnego za perfumy i produkty kosmetyczne Chanel.

Twinkle firmy Chanel

Rok 1924. Po kilku wizytach w Szkocji (z Duke of Westminster), Coco odkryła jej kultowy tweed. Do tej pory tweed był używany wyłącznie do odzieży męskiej, ale podczas wizyt zauważyła wysoką jakość i wyjątkową wygodę noszenia, jaką posiadała tkanina. Szybko zdała sobie sprawę, że może wykorzystać tę tkaninę również w odzieży damskiej. Wkrótce zwerbowała szkocką fabrykę, by tworzyć tweedowe tkaniny, których mogłaby użyć do wszystkiego, damskich garniturów, płaszczy, odzieży sportowej, a nawet akcesoriów. Zainspirowała ją również szkocka natura do projektowania, zmieniając nowy trend w tweed w ponadczasowy klasyk, który jest obecny nawet w dzisiejszych kolekcjach Chanel autorstwa legendarnego projektanta Karla Lagerfelda.

Mała czarna sukienka

Mała czarna sukienka (lub LBD, jak ją nazywamy) jest obowiązkowym elementem garderoby każdej kobiety, niezależnie od jej wieku, stanu cywilnego, sylwetki typu i pozycji w społeczeństwie. Ta kultowa mała czarna sukienka po raz pierwszy znalazła się w kolekcji Chanel z 1926 roku. Później pojawiła się w słynnym magazynie Vogue, zamieniając ją w legendarną sukienkę, jaką jest dzisiaj. Co więcej, była to krótka czarna sukienka Chanel z tej samej kolekcji, która uczyniła czarny modny kolor!

Druga rewolucja mody Chanel

W 1954 roku, po zakończeniu II Wojny Światowej, w wieku 71 lat, Coco Chanel ponownie otworzyła jej dom mody, który był zamknięty podczas wojny. Motywacja do wielkiego ponownego otwarcia? Christian Dior i jego powojenny „nowy wygląd”. Kiedy Dior uruchomił kolekcję z gorsetem Coco, była wściekła. Wszystko, co kiedykolwiek stworzyła, było nastawione na wyzwalanie kobiet (zarówno dosłownie, jak i w przenośni). Dzięki swobodnemu, ale luksusowemu i wyrafinowanemu ubraniu sprawiała, że ​​kobiety czuły się komfortowo w swojej skórze, uwalniając je od etykiety czyjejś żony / córki, itp. Tak więc, kiedy Dior wprowadził gorsety z powrotem na scenę mody, po prostu nie mogła na to pozwolić i rozpoczęła drugą rewolucję mody, zdobywając szacunek i miłość swoich amerykańskich klientów.

2.55

Klasyczna pikowana skórzana torebka ze złotym łańcuszkiem i paskiem na ramię wreszcie uwolniła kobiece dłonie, dając im lekką, ale mocną torebkę o niepowtarzalnym wzornictwie. Została uruchomiona w lutym 1955 roku, stąd jego nazwa, 2.55.
W torebce 2,55 Coco Chanel wewnętrzna podszewka jest bordowa – to kolor munduru, który Coco nosiła w klasztorze, w którym dorastała. Wewnętrzna kieszeń na zamek legendarnej torebki to miejsce, w którym Coco ukrywała listy miłosne, które otrzymywała od swoich licznych kochanków. Łańcuchy na ramiączkach zostały zainspirowane przez strażników w klasztorze, gdzie łańcuchów używali do kluczy.

Dwukolorowe buty Coco Chanel

Rok 1957 i Coco Chanel kolejna rewolucja mody dzięki stworzeniu kultowych, dwukolorowych butów. Połączenie neutralnego beżu z podstawą i kontrastującej czerni na czubku buta. Dwukolorowy but służy podwójnemu celowi. Jednocześnie skraca nogę i sprawia, że ​​noga wygląda wizualnie dłużej. Nic dziwnego, że od razu odniosły sukces!

Klientela Chanel

Od czasu swojej premiery, marka Chanel podbiła serca francuskiej elity. Wraz z rozwojem marki zdobyła ona gorących fanów wśród światowych celebrytów i znanych kobiet. Oto, jak Coco opisuje swoich klientów: „Mam naprawdę piękną klientelę. Jest to jedyna rzecz, z której jestem naprawdę dumna. Jestem przekonana, że we Francji nie ma domu z klientem podobnym do mojego.” Oto niektóre ze sławnych kobiet, które były fankami Chanel: Elizabeth Taylor, Jane Fonda, Jackie Kennedy,Grace Kelly, Marilyn Monroe, Greta Garbo i Marlene Dietrich.

Coco Chanel następcy

Po śmierci Coco Chanel w 1971 roku marka stanęła przed problemem znalezienia godnych następców, którzy zagwarantują ciągły sukces Chanel. Z pewnością znaleźli to, co najlepsze: w 1981 roku Jacques Polge został mistrzem perfum Chanel. Dwa lata później, w 1983 roku, słynny projektant Karl Lagerfeld został dyrektorem artystycznym mody Chanel.

5 ciekawostek o Coco Chanel

Coco Chanel była pierwszym projektantem, który ubierał kobiety w spodnie (wymyśliła także kostium dla kobiet).
Jest jedynym projektantem mody w.g magazynu „Time” w setce najbardziej wpływowych osób w XX wieku.
Coco Chanel sprawiła, że opalanie było modne. Stało się to przez przypadek, kiedy wróciła opalona z rejsu do Cannes. Wszyscy poszli za tym trendem).
Spędziła 34 lata, mieszkając w apartamencie hotelu Ritz w Paryżu do śmierci w 1971 roku.
Zanim została projektantką, kiedyś była piosenkarką w paryskich kawiarniach.

Cytaty Coco Chanel

Kobieta, która nie nosi perfum, nie ma przyszłości.

Dziewczyna powinna być dwiema rzeczami: klasą i bajecznością.

Ubrana niechlujnie-zapamiętają sukienkę; ubieraj się nienagannie i wtedy zapamiętają kobietę.

Prostota jest kluczem do całej prawdziwej elegancji.

Zmiany w modzie, ale styl trwa.

„Gdzie należy używać perfum?” zapytała młoda kobieta. „Gdziekolwiek chce się całować.”

Nie robię mody, JESTEM modą.

Najlepszy kolor na całym świecie to ten, który wygląda dobrze na tobie.

Możesz być wspaniały w wieku trzydziestu lat, czarujący w wieku czterdziestu lat i wtedy nie można mu się oprzeć.

Kobieta z dobrymi butami nigdy nie jest brzydka.

Jeżeli wiesz, że mężczyźni są jak dzieci, wiesz wszystko!

Natura daje ci twarz, którą masz w wieku dwudziestu lat. . Życie kształtuje twarz, którą masz w wieku trzydziestu lat. Ale w wieku pięćdziesięciu lat dostajesz twarz, na którą zasługujesz.

Nie wiem, dlaczego kobiety chcą mieć jakąś rzecz, którą mają mężczyźni, gdy jedną z rzeczy, które mają kobiety, są mężczyźni.

Wybrane perfumy Chanel oferowane w naszym sklepie www.e-perfumy.sklep.pl:

Chanel No 5
Chanel No 5


No 5 Eau Premiere
Chanel No 5 Eau Premiere


Gabrielle
Chanel Gabrielle


Chanel Coco Mademoiselle Intense
Chanel Coco Mademoiselle Intense


Chanel Bleu de Chanel Parfum
Chanel Bleu de Chanel Parfum


Coco Mademoiselle
Chanel Coco Mademoiselle


Chanel Allure Homme Sport
Chanel Allure Homme Sport


Chanel Platinum Egoiste
Chanel Platinum Egoiste