To, co zaczęło się od czterech formuł do pielęgnacji skóry, rozrosło się do Estee Lauder Companies, wielomarkowego lidera w dziedzinie prestiżowych produktów kosmetycznych, dostępnych w 150 krajach na całym świecie. Założycielkę firmy, Estee Lauder, pasjonowało piękno i jego siła inspirowania kobiet. Najbardziej znana jest ze słów, że nigdy nie marzyła o sukcesie, ona po prostu na to pracowała. Wielka kreatorka świata piękna wyprzedziła swoją epokę. Już w latach 40. rzuciła wyzwanie normom branży kosmetycznej i stworzyła jedną z najbardziej prestiżowych i innowacyjnych firm kosmetycznych na świecie. Z biegiem lat rozszerzyła swoje portfolio o produkty do pielęgnacji skóry, makijażu i perfumy o najwyższej, ekskluzywnej jakości. Od przepięknej kwiatowej wody perfumowanej Beautiful, przez elegancką szyprową kreację Estee Lauder Knowing, po wspaniały i kobiecy Estee Lauder Pleasures, te wszystkie zapachy są doskonałym dowodem na jej wrodzone zrozumienie tego, czego pragną kobiety. Dziś Estee Lauder to korporacja będąca właścicielem 21 światowych marek, począwszy od wielkigo amerykańskiego domu DKNY, prestiżowej marki perfum dla mężczyzn Aramis, po markę wysokowydajnych roślinnych produktów do pielęgnacji włosów Aveda. Ostatnim najnowszym nabytkiem koncernu jest luksusowy dom Tom Ford wykupiony w 2023 roku. Cofnijmy się teraz do roku 1930, gdzie wszystko się zaczęło, badając oś czasu historii Estee Lauder…
Wszystko w imię marki
Estee, jedna z najwybitniejszych kobiet biznesu, jaka pojawiła się w świecie urody, urodziła się na przedmieściach Nowego Jorku w dzielnicy Queens. Jej matka Rose pochodziła z Węgier, a ojciec Max z Czech. Lauder pierwotnie nazywała się Josephine Esther Mentzer, a imię Estee było odmianą jej przezwiska z dzieciństwa, Esty. Pasję do piękna zaszczepił w niej węgierski wujek, który stworzył w domowej kuchni produkty do pielęgnacji skóry. Gdy uczęszczała do szkoły średniej wujek nauczył ją, jak formułować kosmetyki do pielęgnacji skóry i jak je stosować, aby uzyskać najlepsze rezultaty. W latach dwudziestych ojciec Josepha Lautera wyemigrował z Austrii do Stanów Zjednoczonych i zaczął spotykać się z Estee. W 1930 roku para pobrała się i przeprowadziła na Manhattan. Przyjęli nazwisko Lauder, ponieważ poprawiało ono błąd ortograficzny powstały, gdy rodzina Josepha wyjechała z Austrii. Narodziła się nazwa Estee Lauder.
Założenie firmy
Choć Estee nigdy nawet nie studiowała, nie mówiąc już o szkole biznesu, uruchomiła swoją markę kosmetyków w 1946 roku. Działalność rozpoczęła od czterech produktów do pielęgnacji skóry i prostej obietnicy: że każda kobieta może być piękna. Początkowo Estee i Joseph Lauderowie sprzedawali te produkty w salonach kosmetycznych, demonstrując je kobietom siedzącym pod suszarkami do włosów. Estee wybrała dla swojej marki bladoturkusowy kolor słoików ze względu na poczucie luksusu, które pasowało do ówczesnego wystroju łazienki. Dwa lata później zdobyła swoje pierwsze duże zamówienie w domu towarowym. Były to artykuy o wartości 800 dolarów dla Saks Fifth Avenue w Nowym Jorku (dzisiejsza równowartość 10 tys. dolarów). Krążą plotki, że pewnego razu Saks odrzucił Estee, więc rozbiła butelkę swoich perfum o podłogę. Gdy klienci wchodzili do sklepu, zaczynali pytać co to za zapach, a sklep musiał złożyć zamówienie. Lauder dobrze wiedziała, czego chcą kobiety. Uważała, że aby dokonać sprzedaży, należy pokazać im rezultaty na twarzy i dokładnie wyjaśnić każdy produkt. Jej energia nigdy nie słabła.
Była obecna na otwarciu praktycznie każdego stoiska i zawsze została przez tydzień, aby instruować swoje doradczynie ds. urody w zakresie technik sprzedaży i ekspozycji towarów. To był początek intensywnej obsługi Estee Lauder. Praktycznie wymyśliła tzw. prezent przy zakupie, czyniąc go standardową praktyką branżową.
Prezentacja perfum Youth Dew
W latach pięćdziesiątych Estee Lauder stała się częścią kluczowego zwrotu w branży kosmetycznej. Wcześniej większość kobiet trzymała swoje zapachy na specjalne okazje. Czekały, aż mąż podaruje im ulubione perfumy na urodziny lub rocznicę. Estee przedstawiła kobietom ideę zapachu na co dzień. W 1953 roku stworzyła Youth Dew, olejek do kąpieli, który służył również jako perfumy nakładane na skórę. Dziesiątki lat później kolekcja Youth Dew nadal urzeka uwodzicielską mieszanką nut kwiatowych, pikantnych i drzewnych. Jej korzenno-bursztynowy aromat jest dostępny w kultowej wodzie perfumowanej oraz wzmacniającej zapach serii artykułów do kąpieli i ciała. Dolores del Rio, pierwsza wielka aktorka z Ameryki Łacińskiej skomentowała, że jej sekretem jest szczotkowanie włosów z użyciem Youth Dew. Ta innowacja wstrząsnęła branżą kosmetyczną i pomogła zmienić sposób sprzedaży perfum, przekształcając start-up w wielomilionowy biznes. W 1956 roku Estee połączyła 25 najcenniejszych składników świata, aby stworzyć Re-Nutriv. Wierzyła, że jej klientki chcą rozkoszować się tym, co najlepsze. Krem został sprzedany za bezprecedensową cenę 115 dolarów za słoik!
Wyjątkowy rozwój
Lata 60. to okres międzynarodowej ekspansji, kiedy Estee Lauder otworzyła swoje pierwsze zagraniczne stoisko w Harrods w Londynie. W 1963 roku stworzyła Aramis, pierwszy prestiżowy zapach dla mężczyzn sprzedawany w domach towarowych. Nazwa Aramis pochodzi od egzotycznego tureckiego korzenia, pierwotnie używanego jako afrodyzjak. Nawet teraz kolekcja zapachów i pielęgnacji ucieleśnia klasyczną męskość i wyrafinowanie. W 1967 roku Lauder wprowadziła na rynek kompakt z aligatorem, platerowany 24-karatowym złotem. Był to niezbędny dodatek kosmetyczny i nadal jest sprzedawany. Każdego roku każdy kompakt z nowym wzorem stawał się obiektem kolekcjonerskim, a na przestrzeni lat powstało 1700 egzemplarzy.
Rok później Estee Lauder otrzymała nagrodę Spirit of Achievement Award od Albert Einstein College of Medicine na Uniwersytecie Yeshiva. Jednak dla niej największym zaszczytem było otrzymanie francuskiej Legii Honorowej. Wspierała liczne programy obywatelskie i kulturalne oraz inne cele charytatywne, w tym renowację Pałacu Wersalskiego i budowę kilku placów zabaw dla dzieci w Central Park w Nowym Jorku. W tym samym czasie nawiązała współpracę z doktorem Normanem Orentreichem, dermatologiem z Nowego Jorku, aby stworzyć Clinique. Ta linia była pierwszą w branży marką produktów do pielęgnacji skóry przetestowaną pod kątem alergii i w 100% bezzapachową. W 1969 roku przeprowadziła się do budynku GM przy 767 Fifth Avenue z widokiem na Central Park i do dziś to biuro pozostaje ich globalną siedzibą, zachowali nawet oryginalny gabinet Estee.
Narodziny serum na noc
W 1982 roku Estee Lauder wprowadziła na rynek pierwsze serum naprawcze do twarzy o nazwie Night Repair. Dziś Advanced Night Repair to najlepiej sprzedające się serum premium na świecie. Dwa lata później marka prezentuje ważną dla narzeczonych, przyszłych panien młodych wodę perfumowaną Beautiful. Te piękne perfumy wydane w 1985 roku nadal cieszą się prestiżem i należą do najatrakcyjniejszych zapachów z portfolio amerykańskiej firmy. Znany artysta Andy Warhol według życzenia został pochowany z butelką Estee Lauder Beautiful. Ale Estee nie poprzestała na dwóch kultowych premierach w latach 80. W 1987 roku wprowadziła do sprzedaży markę wysokiej jakości produktów do pielęgnacji męskiej skóry Lab Series. Zaprojektowana, opracowana i przetestowana dla mężczyzn, oferuje funkcjonalne, a do tego skuteczne formuły w opakowaniach oznaczonych kolorami, które ułatwiają stworzenie programu dostosowanego do każdego rodzaju skóry. Pod koniec lat 80. Lauder oddała hołd węgierskiemu dziedzictwu swojej matki, otwierając pierwszy w historii wolnostojący sklep w Budapeszcie.
Firma rodzinna
W latach 90. rozpoczęła się ekspansja, zaczynając od Origins, czyli pierwszej marki wellness w amerykańskich domach towarowych. W jej skład wchodziły produkty do pielęgnacji skóry o wysokiej wydajności, które łączyły naturę i naukę. Dla Estee jedyną rzeczą ważniejszą niż firma była rodzina i bardzo ceniła to, że jej dzieci i wnuki dołączyły do rodzinnego biznesu. W latach 90. Estee Lauder stała się spółką publiczną, kontrolowaną przez rodzinę. Synowa Evelyn rozpoczęła w 1992 roku dobrze znaną kampanię uświadamiającą na temat raka piersi. Jest ona współtwórczynią „Różowej Wstążki” jako symbolu zdrowia walki z tą chorobą. Kampania i fundacja charytatywna Estee Lauder Companies zebrały 118 milionów dolarów na ratujące życie globalne badania, edukację i usługi medyczne. W 1994 roku marka wdrożyła kosmetyki MAC. Dziś MAC nadal jest obecny za kulisami ponad 200 pokazów tygodnia mody na całym świecie. Zaledwie rok później Estee przeszła na emeryturę i przekazała firmę swoim dzieciom. Jej syn Leonard wraz z wnukiem Williamem objął stanowisko prezesa wykonawczego, a dwie wnuczki objęły wyższe stanowiska w firmie. Dom wszedł na nowojorską giełdę po cenie akcji wynoszącej 26 dolarów, a odejście założycielki na emeryturę nie spowolniło rozwoju. W 1997 roku potentat kosmetyczny wprowadził na rynek holistyczną markę produktów do pielęgnacji włosów Aveda. Jako lider w dziedzinie roślinnych produktów do pielęgnacji włosów i skóry, Aveda cieszy się zaufaniem milionów artystów i salonów fryzjerskich na całym świecie. Dziś te produkty dostępne są w ponad 8000 salonów i spa na całym świecie. Zaledwie dwa lata później Estee Lauder dodała do swojego portfolio Jo Malone.
Lata 2000: ekspansja Estee Lauder
Wielka Estee Lauder zmarła w 2004 roku w wieku 97 lat. Pomimo jej śmierci firma nadal się rozwijała, napędzana przez jej dzieci i wnuki. W 2005 roku został podpisany kontrakt z projektantem mody Tomem Fordem w celu opracowywania i dystrybucji jego zapachów i kosmetyków. Znany ze swojej kultowej kreacji Tom Ford Black Orchid, która pojawiła się na rynku ponad dziesięć lat temu, do dziś jest jedną z najbardziej pożądanych marek luksusowych. Zaledwie rok później Lauder nabyła Bumble & bumble, markę produktów do pielęgnacji włosów, która rozpoczęła działalność jako salon w Nowym Jorku w 1977 roku. 2010 to rok przejęcia firmy Smashbox Beauty Cosmetics. Jedyna marka kosmetyczna stworzona na bazie legendarnego studia fotograficznego, Smashbox zdobyła 4 nagrody Clio za innowacyjne kampanie cyfrowe. Sześć lat później Estee Launder wypuściła Too Faced. Dziś ich tusz do rzęs Better Than Sex jest numerem 1 w USA. Ale nie była to jedyna premiera w 2016 roku, ponieważ nabyła także paryską markę perfum Kilian. Bez wątpienia Estee Lauder będzie się rozwijać przez następną dekadę.
Plany na przyszłość
Kiedy dochodzimy do końca naszego czasu poświęconego historii Estee Lauder, patrzymy na kilka ostatnich lat i przyszłość. W 2020 r. firma osiągnęła zerową emisję dwutlenku węgla netto, pozyskując w 100% energię odnawialną na potrzeby swojej bezpośredniej działalności biznesowej. To zrównoważone zobowiązanie jest kontynuowane. Do 2025 r. 75 100% opakowań będzie spełniać co najmniej jeden z poniższych kryteriów: nadawać się do recyklingu lub odzysku i ponownego napełniania. 50% użytego plastiku zostanie poddane recyklingowi, a 100% kartonów pochodzących z wycinki lasów będzie posiadało certyfikat FSC. W 2021 roku Estee Lauder obchodziła 75-lecie swojej działalności. Kierując się dziedzictwem założycieli, firma stała się jedną z wiodących, prestiżowych marek kosmetycznych na świecie. Dziś jest ona właścicielem ponad 25 głównych marek, a ich produkty sprzedawane są w 150 krajach. Każda marka tej korporacji wywiera wpływ poprzez unikalne programy celowe, począwszy od misji Aveda polegającej na zapewnianiu dostępu do czystej wody na całym świecie, po misję Origins mającą na celu ochronę zdrowia lasów i walkę z degradacją środowiska.